Wydział Zdrowia, Oświaty, Kultury Sportu i Spraw Społecznych
 

ul. ZWM 10
09-100 Płońsk
czynny:
obsługa interesantów: poniedziałek - piątek od 8.00 do 16.00 



Naczelnik Wydziału: Paweł Dychto II piętro, pokój nr  328, tel.wew. 202

tel.  23 663 24 29

Inspektorzy pokój 326 i 327, tel. wew. 203 i 204

 

Do zakresu działania Wydziału Zdrowia, Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych , należą w szczególności zadania z zakresu:

A.   Opieka zdrowotna:

1)       prowadzenie spraw związanych z tworzeniem, przekształcaniem lub likwidacją, a także rozszerzaniem lub ograniczaniem działalności podległego podmiotu leczniczego,

2)       prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem ustawowego nadzoru nad działalnością podległego podmiotu leczniczego w zakresie realizacji zadań określonych w statucie i regulaminie organizacyjnym, dostępności i jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych, prawidłowości gospodarowania mieniem i gospodarki finansowej,

3)       współpraca z Radą Społeczną SP ZZOZ w Płońsku w zakresie niezbędnym do realizacji zadań określonych w pkt 2,

4)       współpraca z Narodowym Funduszem Zdrowia w zakresie realizacji zadań i zabezpieczenia zdrowotnego powiatu,

5)       współpraca z samorządami zawodów medycznych,

6)       współpraca z instytucjami i organizacjami realizującymi zadania z zakresu ochrony zdrowia,

7)       inicjowanie, wspomaganie i monitorowanie działań w zakresie promocji zdrowia, profilaktyki i edukacji zdrowotnej na terenie powiatu,

8)       opracowywanie programów prozdrowotnych przy współpracy z właściwymi jednostkami i organizacjami oraz sprawowanie nadzoru nad ich realizacją,

9)       koordynowanie działań na rzecz realizacji Narodowego Programu Zdrowia oraz sporządzania sprawozdań z jego realizacji,

10)   opracowywanie i przekazywanie informacji o realizowanych na terenie powiatu programach zdrowotnych oraz programach planowanych do realizacji właściwym organom i jednostkom,

11)   współpraca z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w zakresie realizacji zadań należących do właściwości powiatu,

12)   aktualizowanie danych i współpraca przy realizacji wojewódzkiego planu działania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne w zakresie dotyczącym powiatu,

13)   prowadzenie spraw związanych z ustalaniem rozkładu godzin pracy oraz dyżurów aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu,

14)   podejmowanie działań związanych z realizacją zadań wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, w tym m.in.:

-         organizowanie podmiotów leczniczych udzielających świadczeń w zakresie leczenia odwykowego,

-         organizowanie i prowadzenie izb wytrzeźwień,

15)   wykonywanie innych zadań z tego zakresu działania Wydziału wynikających z właściwych ustaw i przepisów szczególnych.

B. Oświata:

I.        Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o systemie oświaty i innych przepisów szczególnych, w tym głównie:

1)     zakładanie, prowadzenie oraz likwidowanie szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół ponadgimnazjalnych - w tym z oddziałami integracyjnymi, szkół sportowych i mistrzostwa sportowego oraz szkolnych schronisk młodzieżowych, placówek kształcenia ustawicznego, placówek kształcenia praktycznego, ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, poradni psychologiczno – pedagogicznych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno – wychowawczych oraz specjalnych ośrodków wychowawczych i placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,

2)     łączenie szkół w zespoły, włączanie szkół do zespołu szkół, wyłączanie szkół z zespołów szkół,

3)     ustalanie planu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych mających siedzibę na obszarze powiatu,

4)     wydawanie zezwoleń na założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną,

5)     współdziałanie z PJOPO i Wydziałem Finansowym Starostwa w zakresie nadzoru nad działalnością szkół i placówek w sprawach finansowych, w tym dysponowania przyznanymi środkami budżetowymi,

6)     współdziałanie z PJOPO, dyrektorami szkół i placówek oświatowych w zakresie funkcjonowania szkół i placówek oświatowych,   w tym:

-         zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki,

-         rozpoznawania potrzeb remontowych i inwestycyjnych oraz ich realizacji,

-         zapewnienia właściwego wyposażenia w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do realizacji zadań statutowych.

7)     prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych mających siedzibę na terenie powiatu płońskiego,

8)     powierzanie stanowiska dyrektora szkoły lub placówki i odwoływanie z tego stanowiska,

9)     określenie trybu udzielania i rozliczania dotacji przekazanych szkołom niepublicznym oraz trybu i zasad kontroli prawidłowości ich wykorzystania,

10) prowadzenie kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji przekazanych z budżetu powiatu szkołom i placówkom niepublicznym,

11) tworzenie jednostek obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół lub organizowanie wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej podległych szkół,

12) zatwierdzanie organizacji pracy szkół i placówek na każdy rok szkolny,

13) zapewnienie, na wniosek rodzica, odpowiedniej formy kształcenia dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,

14) kierowanie nieletnich wobec których sąd zastosował środek wychowawczy do młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii,

15) uzgadnianie z organem nadzoru pedagogicznego programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania w przypadku stwierdzenia niedostatecznych efektów kształcenia lub wychowania w szkole lub placówce przez organ nadzoru pedagogicznego,

16) prowadzenie bazy danych w trybie ustawy o systemie informacji oświatowej.

17) zapewnienie warunków prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych   w szkołach i placówkach prowadzonych przez powiat płoński.

 

II.     Wykonywanie zadań oświatowych wynikających z Karty Nauczyciela, w tym głównie:

1)       ustalanie w drodze regulaminu:

-         wysokości stawek dodatków do wynagrodzeń nauczycieli: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego oraz za warunki pracy,

-         szczegółowych warunków obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw,

-         wysokości i warunków wypłacania nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy,

2)       Określanie:

-         zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego,

-         zasad udzielania i rozmiaru zniżek obowiązkowego tygodniowego wymiaru godzin zajęć dyrektorowi, wicedyrektorowi oraz nauczycielowi pełniącemu inne stanowisko kierownicze w szkole,

-         tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli prowadzących zajęcia w formie zaocznej, nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin, pedagogów, logopedów, doradców zawodowych,

3)       określanie przypadków w jakich nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze zajęć można obniżyć tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć oraz warunki i tryb jego obniżenia,

4)       określanie kryteriów i trybu przyznawania nagród nauczycielom za osiągnięcia w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,

5)       określanie wysokości nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowych zasad jego przyznawania i wypłacania,

6)       określanie zasad, wysokości i warunków przyznawania nauczycielom pomocy zdrowotnej,

7)       prowadzenie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego,

8)       dokonywanie, w porozumieniu z organem nadzoru pedagogicznego, oceny pracy dyrektorów podległych szkół lub placówek,

9)       ustalanie corocznie, w porozumieniu z dyrektorami szkół, planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli,

10)   określania zasad wypłacania dodatku wiejskiego,

11)   współdziałanie z PJOPO w zakresie:

-         analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli w odniesieniu do średnich wynagrodzeń i średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego,

-         wypłaty nauczycielom dodatku uzupełniającego wg zasad wynikających z właściwych przepisów,

12)   pełnienie roli organu wyższego stopnia w rozumieniu KPA w sprawach awansu zawodowego nauczycieli w stosunku do dyrektora szkoły,

13)   występowanie z urzędu w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostały naruszone,

14)   prowadzenia spraw osobowych i dokumentacji osobowej dyrektorów podległych szkół i placówek oświatowych.

C. Sprawy   społeczne – realizowanie zadań wynikających z ustawy kompetencyjnej i innych przepisów szczególnych, w tym:

1)       wydawanie decyzji na sprowadzenie zwłok i szczątków ludzkich z obcego państwa,

2)       realizacja zadań wynikających z ustaw o stosunku Państwa do kościołów w Rzeczpospolitej,

3)       prowadzenie spraw związanych z przygotowywaniem wniosków o przyznanie odznaczeń państwowych, resortowych i innych we współdziałaniu z właściwymi organami,

4)       współdziałanie z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie i Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie realizacji zadań.

Kultura i Kultura Fizyczna:

1)       wydawanie decyzji o zabezpieczeniu dóbr kultury,

2)       ustanawianie społecznego opiekuna zabytków,

3)       przygotowywanie powiatowego programu opieki nad zabytkami oraz sprawozdania z jego realizacji,

4)       tworzenie i nadawanie statutów instytucjom kultury,

5)       ustanawianie i przekazywanie nagród za osiągnięcia w dziedzinie kultury,

6)       powoływanie rady muzeum, powoływanie i odwoływanie jej członków,

7)       tworzenie i nadawanie statutów bibliotekom oraz łączenie, podział i likwidacja bibliotek,


Wykonywanie innych zadań należących do właściwości rzeczowej Wydziału wynikających z przepisów:

-         ustawy dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej – w związku z reformą ustrojową państwa,

-         ustawy z dnia 23 października 1998 r. – przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną,

-         ustawy z dnia 29 grudnia 1998 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem reformy ustrojowej państwa.




 drukuj
Podmiot udostępniający informację:Starostwo Powiatowe w Płońsku
Informację wprowawdził(a) do BIP:Jacek Wiśniewski
Data udostępnienia w BIP:2003-07-01
Informacja zaktualizowana przez:Marek Caliński
Data ostatniej aktualizacji:2016-03-30