Do zakresu działania Wydziału Zdrowia, Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych , należą w szczególności zadania z zakresu:
A. Opieka zdrowotna:
1) prowadzenie spraw związanych z tworzeniem, przekształcaniem lub likwidacją, a także rozszerzaniem lub ograniczaniem działalności podległego podmiotu leczniczego,
2) prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem ustawowego nadzoru nad działalnością podległego podmiotu leczniczego w zakresie realizacji zadań określonych w statucie i regulaminie organizacyjnym, dostępności i jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych, prawidłowości gospodarowania mieniem i gospodarki finansowej,
3) współpraca z Radą Społeczną SP ZZOZ w Płońsku w zakresie niezbędnym do realizacji zadań określonych w pkt 2,
4) współpraca z Narodowym Funduszem Zdrowia w zakresie realizacji zadań i zabezpieczenia zdrowotnego powiatu,
5) współpraca z samorządami zawodów medycznych,
6) współpraca z instytucjami i organizacjami realizującymi zadania z zakresu ochrony zdrowia,
7) inicjowanie, wspomaganie i monitorowanie działań w zakresie promocji zdrowia, profilaktyki i edukacji zdrowotnej na terenie powiatu,
8) opracowywanie programów prozdrowotnych przy współpracy z właściwymi jednostkami i organizacjami oraz sprawowanie nadzoru nad ich realizacją,
9) koordynowanie działań na rzecz realizacji Narodowego Programu Zdrowia oraz sporządzania sprawozdań z jego realizacji,
10) opracowywanie i przekazywanie informacji o realizowanych na terenie powiatu programach zdrowotnych oraz programach planowanych do realizacji właściwym organom i jednostkom,
11) współpraca z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w zakresie realizacji zadań należących do właściwości powiatu,
12) aktualizowanie danych i współpraca przy realizacji wojewódzkiego planu działania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne w zakresie dotyczącym powiatu,
13) prowadzenie spraw związanych z ustalaniem rozkładu godzin pracy oraz dyżurów aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu,
14) podejmowanie działań związanych z realizacją zadań wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, w tym m.in.:
- organizowanie podmiotów leczniczych udzielających świadczeń w zakresie leczenia odwykowego,
- organizowanie i prowadzenie izb wytrzeźwień,
15) wykonywanie innych zadań z tego zakresu działania Wydziału wynikających z właściwych ustaw i przepisów szczególnych.
B. Oświata:
I. Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o systemie oświaty i innych przepisów szczególnych, w tym głównie:
1) zakładanie, prowadzenie oraz likwidowanie szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół ponadgimnazjalnych - w tym z oddziałami integracyjnymi, szkół sportowych i mistrzostwa sportowego oraz szkolnych schronisk młodzieżowych, placówek kształcenia ustawicznego, placówek kształcenia praktycznego, ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, poradni psychologiczno – pedagogicznych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno – wychowawczych oraz specjalnych ośrodków wychowawczych i placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
2) łączenie szkół w zespoły, włączanie szkół do zespołu szkół, wyłączanie szkół z zespołów szkół,
3) ustalanie planu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych mających siedzibę na obszarze powiatu,
4) wydawanie zezwoleń na założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną,
5) współdziałanie z PJOPO i Wydziałem Finansowym Starostwa w zakresie nadzoru nad działalnością szkół i placówek w sprawach finansowych, w tym dysponowania przyznanymi środkami budżetowymi,
6) współdziałanie z PJOPO, dyrektorami szkół i placówek oświatowych w zakresie funkcjonowania szkół i placówek oświatowych, w tym:
- zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki,
- rozpoznawania potrzeb remontowych i inwestycyjnych oraz ich realizacji,
- zapewnienia właściwego wyposażenia w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do realizacji zadań statutowych.
7) prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych mających siedzibę na terenie powiatu płońskiego,
8) powierzanie stanowiska dyrektora szkoły lub placówki i odwoływanie z tego stanowiska,
9) określenie trybu udzielania i rozliczania dotacji przekazanych szkołom niepublicznym oraz trybu i zasad kontroli prawidłowości ich wykorzystania,
10) prowadzenie kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji przekazanych z budżetu powiatu szkołom i placówkom niepublicznym,
11) tworzenie jednostek obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół lub organizowanie wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej podległych szkół,
12) zatwierdzanie organizacji pracy szkół i placówek na każdy rok szkolny,
13) zapewnienie, na wniosek rodzica, odpowiedniej formy kształcenia dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
14) kierowanie nieletnich wobec których sąd zastosował środek wychowawczy do młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii,
15) uzgadnianie z organem nadzoru pedagogicznego programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania w przypadku stwierdzenia niedostatecznych efektów kształcenia lub wychowania w szkole lub placówce przez organ nadzoru pedagogicznego,
16) prowadzenie bazy danych w trybie ustawy o systemie informacji oświatowej.
17) zapewnienie warunków prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych w szkołach i placówkach prowadzonych przez powiat płoński.
II. Wykonywanie zadań oświatowych wynikających z Karty Nauczyciela, w tym głównie:
1) ustalanie w drodze regulaminu:
- wysokości stawek dodatków do wynagrodzeń nauczycieli: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego oraz za warunki pracy,
- szczegółowych warunków obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw,
- wysokości i warunków wypłacania nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy,
2) Określanie:
- zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego,
- zasad udzielania i rozmiaru zniżek obowiązkowego tygodniowego wymiaru godzin zajęć dyrektorowi, wicedyrektorowi oraz nauczycielowi pełniącemu inne stanowisko kierownicze w szkole,
- tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli prowadzących zajęcia w formie zaocznej, nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin, pedagogów, logopedów, doradców zawodowych,
3) określanie przypadków w jakich nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze zajęć można obniżyć tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć oraz warunki i tryb jego obniżenia,
4) określanie kryteriów i trybu przyznawania nagród nauczycielom za osiągnięcia w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
5) określanie wysokości nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowych zasad jego przyznawania i wypłacania,
6) określanie zasad, wysokości i warunków przyznawania nauczycielom pomocy zdrowotnej,
7) prowadzenie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego,
8) dokonywanie, w porozumieniu z organem nadzoru pedagogicznego, oceny pracy dyrektorów podległych szkół lub placówek,
9) ustalanie corocznie, w porozumieniu z dyrektorami szkół, planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli,
10) określania zasad wypłacania dodatku wiejskiego,
11) współdziałanie z PJOPO w zakresie:
- analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli w odniesieniu do średnich wynagrodzeń i średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego,
- wypłaty nauczycielom dodatku uzupełniającego wg zasad wynikających z właściwych przepisów,
12) pełnienie roli organu wyższego stopnia w rozumieniu KPA w sprawach awansu zawodowego nauczycieli w stosunku do dyrektora szkoły,
13) występowanie z urzędu w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostały naruszone,
14) prowadzenia spraw osobowych i dokumentacji osobowej dyrektorów podległych szkół i placówek oświatowych.
C. Sprawy społeczne – realizowanie zadań wynikających z ustawy kompetencyjnej i innych przepisów szczególnych, w tym:
1) wydawanie decyzji na sprowadzenie zwłok i szczątków ludzkich z obcego państwa,
2) realizacja zadań wynikających z ustaw o stosunku Państwa do kościołów w Rzeczpospolitej,
3) prowadzenie spraw związanych z przygotowywaniem wniosków o przyznanie odznaczeń państwowych, resortowych i innych we współdziałaniu z właściwymi organami,
4) współdziałanie z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie i Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie realizacji zadań.
Kultura i Kultura Fizyczna:
1) wydawanie decyzji o zabezpieczeniu dóbr kultury,
2) ustanawianie społecznego opiekuna zabytków,
3) przygotowywanie powiatowego programu opieki nad zabytkami oraz sprawozdania z jego realizacji,
4) tworzenie i nadawanie statutów instytucjom kultury,
5) ustanawianie i przekazywanie nagród za osiągnięcia w dziedzinie kultury,
6) powoływanie rady muzeum, powoływanie i odwoływanie jej członków,
7) tworzenie i nadawanie statutów bibliotekom oraz łączenie, podział i likwidacja bibliotek,
Wykonywanie innych zadań należących do właściwości rzeczowej Wydziału wynikających z przepisów:
- ustawy dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej – w związku z reformą ustrojową państwa,
- ustawy z dnia 23 października 1998 r. – przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną,
- ustawy z dnia 29 grudnia 1998 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem reformy ustrojowej państwa.
Podmiot udostępniający informację: | Starostwo Powiatowe w Płońsku |
Informację wprowawdził(a) do BIP: | Jacek Wiśniewski |
Data udostępnienia w BIP: | 2003-07-01 |
Informacja zaktualizowana przez: | Marek Caliński |
Data ostatniej aktualizacji: | 2016-03-30 |