Protokół XVIII/2004

    z sesji Rady Powiatu Płońskiego odbytej 31 marca 2004 roku w Ośrodku Szkoleniowym Regionalnego Centrum Doradztwa, Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich ,,Poświętne” w Płońsku.

Ad. pkt. 1

   Przewodniczący Rady – Ryszard Gortat o godz. 1200 otworzył sesję. Powitał radnych, Zarząd Powiatu, przybyłych gości, kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu, szefów służb, inspekcji i straży, Naczelników Wydziałów Starostwa. Powitał przybyłych gości, w tym Jana Kukułkę – Zastępcę Dyrektora Departamentu Funduszy Strukturalnych Urzędu Marszałkowskiego. Poinformował, że Adam Struzik – Marszałek Województwa Mazowieckiego nie przybędzie na obrady dzisiejszej sesji Rady Powiatu, gdyż uczestniczy w naradzie u Wicepremiera – Jerzego Hausnera. Następnie powitał:

  1. Pawła Obermeyera – radnego Sejmiku Województwa Mazowieckiego;

  2. Aleksandra Jarosławskiego – Wójta Gminy Płońsk;

  3. Dariusza Starczewskiego – Wójta Gminy Nowe Miasto;

  4. Bogdana Maranowskiego – Wójta Gminy Joniec.

   Oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 19 radnych (nieobecni radni: Anna Dumińska – Kierska oraz Janusz Oleszko), co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 21 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji (lista obecności radnych i zaproszonych gości stanowią odpowiednio załączniki nr 1 i 2 do protokółu). Następnie zapytał, czy są uwagi do porządku obrad, który radni otrzymali w materiałach (ww. porządek obrad stanowi załącznik nr 3 do tego protokółu)?

    W związku z brakiem uwag i pytań, Przewodniczący przedstawił porządek obrad o następującym brzmieniu:

  1. Otwarcie sesji.

  2. Przyjęcie protokółu z XVII sesji Rady Powiatu Płońskiego.

  3. Interpelacje i zapytania radnych.

  4. Informacja Starosty o międzysesyjnej działalności Zarządu Powiatu i funkcjonowaniu Starostwa Powiatowego w Płońsku.

  5. Przyjęcie sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów.

  6. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2004 rok.

  7. Podjęcie uchwały w sprawie określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku, na cele publiczne związane z realizacją zadań powiatu, sposobu jej rozliczenia oraz kontroli wykonania zadań zleconych.

  8. Wystąpienia zaproszonych gości.

  9. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia strategii rozwoju Powiatu Płońskiego.

  10. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na założenie i prowadzenie przez Gminę Nowe Miasto szkoły ponadgimnazjalnej – technikum agrobiznesu.

  11. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXX/214/2001 Rady Powiatu Płońskiego z dnia 23 października 2001 roku.

  12. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXII/222/2002 Rady Powiatu Płońskiego z dnia 29 stycznia 2002 roku.

  13. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia wysokości jednego punktu w złotych dla ustalenia miesięcznych stawek wynagradzania zasadniczego pracowników zatrudnionych w Zespole Szkół Nr 2 im. L. Rutkowskiego w Płońsku.

  14. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody dla Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Płońsku na dokonanie zakupu tomografu komputerowego.

  15. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XIX/142/2000 Rady Powiatu Płońskiego z dnia 31 sierpnia 2000 roku.

  16. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Pracy Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Płońsku.

  17. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia ,,Powiatowego programu działania na rzecz osób niepełnosprawnych”.

  18. Przyjęcie informacji na temat: ,,Ocena stanu sanitarno – epidemiologicznego powiatu w aspekcie działalności Państwowej Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej za 2003 rok.”

  19. Przyjęcie sprawozdania z działalności Powiatowego Lekarza Weterynarii za 2003 rok.

  20. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

  21. Wolne wnioski i zapytania radnych.

  22. Zamknięcie sesji.

Ad. pkt. 2

   Przewodniczący Rady stwierdził, iż zapoznał się z protokółem z XVII sesji, który wiernie odzwierciedla jej przebieg. Zapytał, czy ktoś z radnych chciałby zabrać głos w tej sprawie? W związku z brakiem uwag wniósł o jego przyjęcie.

   Protokół z XVII sesji, w obecności 19 radnych, został przyjęty jednogłośnie.

Ad. pkt. 3

   Radny Ireneusz Czarnecki poinformował, że na posiedzeniu Komisji Zdrowia i Spraw Socjalnych zadawał pytania dotyczące sytuacji w Domu Pomocy Społecznej w Karolinowie, na które nie otrzymał odpowiedzi. W związku z powyższym poprosił o wyjaśnienie:

  1. Z jakich środków w DPS w Karolinowie wykonano wentylację i czy zrealizowano ją zgodnie z prawem?

  2. Kto ma naprawić przeciekający dach na budynku DPS w Karolinowie? Radny zaznaczył, że był w ww. obiekcie, gdzie widział tę wadę budowlaną.

  3. Czy w DPS w Karolinowie wykonano TRAFO? Jeżeli tak, to z jakich środków i czy jest faktura na realizację tej usługi? Radny stwierdził, że z informacji jakie posiada, wynika, iż w placówce nie ma tego urządzenia.

Następnie zawnioskował, aby Komisja Zdrowia i Spraw Socjalnych została upoważniona przez Radę Powiatu do dokonania wizytacji DPS w Karolinowie, gdzie mogłaby się przekonać o faktycznych kontaktach między Dyrektorem Jednostki a pracownikami oraz pensjonariuszami. Poprosił Radę o przyjęcie ww. wniosku.

     Radny Piotr Kozera poprosił o przedstawienie aktualnej sytuacji dotyczącej budowy ronda na skrzyżowaniu ulic Grunwaldzkiej i Sienkiewicza w Płońsku. Następnie zawnioskował, aby materiały dotyczące zmian w budżecie powiatu członkowie Komisji Planowania Budżetu i Finansów otrzymywali przynajmniej na jeden dzień przed posiedzeniem komisji, gdyż radni nie mają możliwości zapoznania się z projektami uchwał.

   Radna Elżbieta Demby poprosiła o przedstawienie wyników kontroli przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli w zakresie wykonania budżetu powiatu za 2003 rok.

      Dalszych interpelacji i pytań radnych nie było, w związku z czym Przewodniczący zamknął ten punkt porządku obrad.

Ad. pkt. 4

   W trakcie obrad doszli radni A. Dumińska – Kierska oraz J. Oleszko.

   K. Dąbkowski – Starosta Płoński, w uzupełnieniu do rozdanej przed sesją informacji o międzysesyjnej działalności Zarządu Powiatu i funkcjonowaniu Starostwa Powiatowego w Płońsku (ww. informacja stanowi załącznik nr 4 do protokółu), poinformował, że:

  1. Od 6 stycznia do 18 marca br. w Starostwie Powiatowym w Płońsku trwała kontrola NIK dotycząca realizacji budżetu 2003. Dla władz powiatu była to jedna z bardziej trudnych kontroli, jak również była bardzo absorbująca dla wydziałów oraz jednostek. Zespół kontrolujący był bardzo wymagający i sprawdzał wszystkie sprawy z zakresu realizacji budżetu. Materiały dotyczące kontroli znajdują się do wglądu w Starostwie Powiatowym. Kontrola zakończyła się wynikiem dobrym – nie znaleziono jakichkolwiek nieprawidłowości w realizacji budżetu 2003. Potwierdziła, że stosowane rozwiązania, jak i dokumenty, są prawidłowe, jak również wychodzą naprzeciw oczekiwaniom stawianym przez Radę Powiatu.

  2. Nastąpiło małe opóźnienie związane z realizacją budowy ronda na skrzyżowaniu ulic Grunwaldzkiej i Sienkiewicza w Płońsku. Wynika ono z opieszałości w przekazywaniu powiatowi dokumentów przez Bank Światowy. 26 kwietnia br. upływa termin składania ofert na realizację ww. inwestycji, w związku z czym rozpoczęcie prac powinno nastąpić około 1 czerwca br., a zakończenie nie później niż 25 sierpnia br. W związku z tym, iż wszystkie procedury zostały rozpoczęte, nie będzie opóźnień w realizacji tej inwestycji.

  3. W kwietniu br. rozpocznie i zakończy się realizacja zadania w ramach Funduszu SAPARD: modernizacja drogi powiatowej Zaborowo – Kucice. Informację o możliwościach wykonania tej inwestycji uzyskano dopiero w dniu wczorajszym, dlatego też sprawa była omawiana na dzisiejszych posiedzeniach Zarządu Powiatu oraz Komisji Planowania Budżetu i Finansów. Zaoszczędzone w ten sposób środki umożliwiły wprowadzenie w plan inwestycyjny na lata 2004 – 2006 jeszcze jednego zadania.

  4. W okresie międzysesyjnym władze powiatu bardzo intensywnie pracowały nad przedstawieniem Radzie Powiatu planu inwestycyjnego na lata 2004 – 2006. W ww. planie umieszczono 12 zadań, których realizacja jest oparta o środki unijne:

Powiat jest bardzo dobrze przygotowany do absorpcji środków unijnych, jednak brakuje jeszcze decyzji i informacji w tym zakresie od urzędów centralnych. Powiat posiada bądź też przygotowuje pełną dokumentację na realizację ww. inwestycji. W momencie gdy będą znane decyzje o wysokości i rodzaju środków, wówczas przystąpi do ich realizacji. Program inwestycyjny jest bardzo prorozwojowy, realistyczny, wychodzi naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców powiatu. Od blisko 3 lat Powiat Płoński uczestniczy w programach unijnych, m.in. SAPARD. Powiatowy Urząd Pracy w Płońsku realizuje 4 wnioski w ramach PHARE. Obecnie PUP złożył kolejne 2 wnioski o środki unijne.

5. Na dzień dzisiejszy nie ma jeszcze informacji dotyczących  Kontraktu  Wojewódzkiego na 2004 rok.

6. Władze powiatu podejmują liczne działania mające na celu lokalizację lotniska pasażerskiego w Modlinie. 11 marca br. odbyło się kolejne spotkanie, którego organizatorem było Stowarzyszenie Rozwoju Mazowsza w Płocku (Wiceprzewodniczącym Stowarzyszenia jest Wicestarosta – Jan Mączewski). W spotkaniu uczestniczyły liczne podmioty gospodarcze.

7. Potencjalni inwestorzy przygotowują procedury związane z ich ewentualnym wejściem w program biopaliw.

8. Nie są znane losy projektu ustawy o restrukturyzacji służby zdrowia, jak również nie wiadomo, jakie będą ostateczne decyzje w zakresie pozyskania środków na realizację tzw. ustawy „203”. Od powyższych decyzji zależy także czas przedstawienia Radzie Powiatu programu zagospodarowania mienia SP ZZOZ w Płońsku

9. Bardzo dobre wyniki uzyskuje Biuro Powiatowe Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (IAKS), którym kieruje Zdzisław Czerwiński. Wszystkie zadania zostały wykonane we właściwych terminach, co wyróżnia tę placówkę w Województwie Mazowieckim.

10. Wydziały Starostwa, jak również wszystkie jednostki organizacyjne powiatu, realizują zadania zgodnie z przyjętymi harmonogramami.

    W związku z brakiem pytań i uwag, R. Gortat zamknął ten punkt porządku obrad.

Ad. pkt. 5

   Przewodniczący Rady powiedział, że sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów zostało pozytywnie zaopiniowane przez Zarząd Powiatu oraz Komisję Bezpieczeństwa Publicznego, Spraw Obywatelskich i Budownictwa (ww. sprawozdanie stanowi załącznik nr 5 do tego protokółu). Następnie poprosił radnych o zgłaszanie uwag i zadawanie pytań.

   W związku z ich brakiem, R. Gortat zamknął ten punkt porządku obrad.

Ad. pkt. 6

   Ryszard Gortat poinformował, że projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2004 rok został pozytywnie zaopiniowany przez Zarząd Powiatu oraz Komisję Planowania Budżetu i Finansów, po czym otworzył dyskusję w tym punkcie.

   Uwag i pytań nie było, w związku z czym Przewodniczący odczytał projekt uchwały w ww. sprawie i poddał go pod głosowanie.

   Rada w obecności 21 radnych: 20 głosami ,,za”, głosów ,,przeciw” nie było, przy 1 głosie ,,wstrzymującym się”, większością głosów podjęła Uchwałę Nr XVIII/99/2004 w sprawie zmian w budżecie na 2004 rok, która stanowi załącznik nr 6 do tego protokółu.

Ad. pkt. 7

   Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku, na cele publiczne związane z realizacją zadań powiatu, sposobu jej rozliczenia oraz kontroli wykonania zadań zleconych został pozytywnie zaopiniowany przez Zarząd Powiatu oraz Komisję Planowania Budżetu i Finansów. Następnie otworzył dyskusję w tym punkcie.

   Radny M. Gołębiowski poprosił, aby został omówiony ww. projekt uchwały, gdyż na posiedzeniach komisji, w których pracuje, nie był on przedstawiany. Zaznaczył, że wstrzymał się od głosu w poprzednim punkcie, gdyż zmieniony projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2004 rok otrzymał przed samą sesją i nie miał czasu, aby się z nim zapoznać.

   Maria Damięcka – Skarbnik Powiatu poinformowała, że podjęcie tej uchwały jest konieczne, gdyż weszła w życie ustawa o pożytku publicznym i wolontariacie, w ramach której dotacje mogą być udzielane jedynie podmiotom określonym w ustawie. W przypadku, gdy Zarząd Powiatu będzie chciał udzielić dotacji podmiotom na realizację innych zadań niż wymienione w ustawie o pożytku publicznym i wolontariacie, będzie mógł wówczas skorzystać z tej uchwały. Powiedziała, że zgodnie z prawem utraci moc uchwała Rady Powiatu z 1999 roku w sprawie udzielenia dotacji podmiotom realizującym zadania powiatu.

    Dalszych uwag i pytań nie było.

   Przewodniczący zapytał radcę prawnego, czy konieczne jest odczytywanie całego projektu uchwały, tym bardziej, że jest on bardzo długi?

   Daniela Nastaszyc – radca prawny poinformowała, że decyzja w tej sprawie należy do całej Rady Powiatu.

   W związku z powyższym R. Gortat poddał pod głosowanie swój wniosek dotyczący pominięcia odczytywania omawianego projektu uchwały.

   Ww. wniosek, w obecności 21 radnych, został przyjęty jednogłośnie.

   Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie omawiany projekt uchwały.

   Rada, w obecności 21 radnych, jednogłośnie podjęła Uchwałę Nr XVIII/100/2004 w sprawie określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku, na cele publiczne związane z realizacją zadań powiatu, sposobu jej rozliczenia oraz kontroli wykonania zadań zleconych. Ww. uchwała stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokółu.

   Następnie R. Gortat ogłosił 15 minut przerwy.

Ad. pkt. 8

   Po przerwie Przewodniczący poinformował, że integracja Polski z Unią Europejską otwiera przed naszym krajem wielkie możliwości rozwoju ekonomicznego i awansu cywilizacyjnego. Po wstąpieniu do Unii Europejskiej Polska uzyska dostęp do wielu programów wspólnotowych, finansowych ze wspólnego budżetu Unii Europejskiej. Dzięki temu, że Unia Europejska dotychczas kierowała się zasadami: solidarności, subsydiarności i partnerstwa, co oznaczało, że mniej zamożni członkowie – jakimi także my jesteśmy – mogli liczyć na wsparcie finansowe ze wspólnego budżetu, środki UE przeznaczane były właśnie na zmniejszanie różnic regionalnych w stopniu rozwoju gospodarczego państw Unii. Powiat nasz ma charakter typowo rolniczy. Istotną rolą w rozwoju takich obszarów wiejskich odgrywać będzie realizowanie Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej i polityki regionalnej realizowanej za pomocą Funduszy Strukturalnych. Będą one bardzo potrzebne w rozpoczynającym się procesie integracji i rozwoju regionalnego. Coraz bliższa perspektywa nowych wyzwań i zadań sprawia, iż znajomość możliwości pozyskiwania funduszy pomocowych staje się bardzo cenna, ważna i wartościowa – w szczególności właśnie dla obszarów wiejskich. Fundusze Strukturalne Unii Europejskiej są wielką szansą ożywienia rozwoju społeczno – gospodarczego obszarów wiejskich, lecz aby tę szansę wykorzystać trzeba wiedzieć, jak sięgnąć po te fundusze, jak przygotować strategię ich pozyskiwania, jak realizować konkretne projekty. Całokształt tych zagadnień jest ciągle zbyt mało znany samorządom gminnym i powiatowym oraz podmiotom gospodarczym i praktycznie prawie wcale nie jest znany w środowisku wiejskim. Gminy wciąż nie mają żadnych specjalistów w tym zakresie, a restrukturyzacja i modernizacja polskiego rolnictwa to wielka szansa na rozwój naszego powiatu.

Następnie o zabranie głosu poprosił Jana Kukułkę – Zastępcę Dyrektora Departamentu Funduszy Strukturalnych Urzędu Marszałkowskiego.

   J. Kukułka, w imieniu A. Struzika – Marszałka Województwa Mazowieckiego, przeprosił za jego nieobecność podczas obrad dzisiejszej sesji Rady. Wynika ona z udziału A. Struzika w spotkaniu zorganizowanym przez Jerzego Hausnera – Ministra Gospodarki. Tematyka spotkania obejmuje kwestię funduszy strukturalnych oraz kwestię Kontraktu Wojewódzkiego. Następnie przedstawił rodzaje funduszy strukturalnych w Polsce:

Łączna kwota dla Polski z ww. funduszy wynosi prawie 13 mld euro. Wszystkie fundusze będą realizowane przez programy sektorowe, którymi zarządzają poszczególne ministerstwa. Powiat został objęty obejmuje Zintegrowanym Programem Operacyjnym Rozwoju Regionalnego, w którym przewidziano środki na rozwój poszczególnych regionów – fundusze będą obsługiwane przez samorządy terytorialne. W ramach ww. programu na Polskę przypada około 3 mld zł – na realizację projektów na Mazowszu przeznaczono 300 mln euro. W zakresie tego programu będą mogły być realizowane projekty z następujących dziedzin:

Urząd Marszałkowski będzie odgrywać znaczącą rolę w realizacji Sektorowego Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Będzie instytucją zajmującą się przyjmowaniem i ocenianiem projektów z zakresu scalania gruntów, gospodarki zasobami wodnymi wsi oraz projektami dotyczącymi ochrony wsi i zachowania dziedzictwa kulturowego. Środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego zostały już określone (300 mln euro dla Mazowsza), natomiast środki w pozostałych programach nie zostały podzielone. Projekty na poszczególne inwestycje będą składane bezpośrednio do Urzędu Marszałkowskiego, gdzie na pierwszym etapie zostaną poddane ocenie formalnej. Po pozytywnej ocenie formalnej dokonywana będzie ocena merytoryczno – techniczna. Będzie się ona odbywała w tzw. panelach ekspertów – każdy z nich będzie się składał z 3 osób. Jedna osoba zostanie wskazana przez Marszałka Województwa, jedna przez Wojewodę, natomiast trzecia osoba (specjaliści w poszczególnych dziedzinach) będzie zapraszana przez Marszałka z instytucji regionalnych (uczelnie wyższe, instytuty naukowo – badawcze). Tych paneli będzie co najmniej 12 i będą miały charakter branżowy: infrastruktura drogowa, inwestycje wodne, kanalizacja, zagospodarowanie odpadów, energia odnawialna, edukacja, ochrona zdrowia, sport, turystyka, kultura, rewitalizacja obszarów miejskich, powojskowych i poprzemysłowych, infrastruktura społeczeństwa informacyjnego z kryteriami zawartymi w „Uzupełnieniu do Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego”. Projekt, aby przeszedł dalej, musi uzyskać co najmniej 60% pozytywnych opinii. Następnie zatwierdzone projekty trafią do Komitetu Sterującego, który będzie tworzył listę rankingową projektów dla Zarządu Województwa. Następnie – spośród ww. listy - Zarząd Województwa w drodze stosownych uchwał, będzie wybierał projekty, które otrzymają dofinansowanie. Projekty, które zostaną zaakceptowane uchwałą Zarządu Województwa zostaną przekazywane do Wojewody, który będzie podpisywał z projektodawcami umowy oraz stanie się płatnikiem środków. Zarząd Województwa Mazowieckiego w dniu 25 marca br. w drodze uchwały powołał Regionalny Komitet Sterujący, natomiast obecnie trwają prace nad powołaniem paneli ekspertów.

Dla powyższych działań najważniejsze są dwa dokumenty: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego, który opisuje działania, na które można przeznaczyć środki strukturalne i dzieli te pieniądze – dokument ten został już przyjęty przez Radę Ministrów. Drugim ważniejszym dokumentem jest Uzupełnienie do ww. programu, w którym dokładnie opisano typy projektów, które mogą być realizowane, wysokość ich dofinansowania, kryteria ich wyboru oraz wysokość kosztów, jakie będzie można kwalifikować do refundacji. J. Kukułka stwierdził, że jest to dokument niezbyt dobry, gdyż z góry będzie przesądzał o powodzeniu niektórych projektów. Miał on zostać przyjęty 22 marca br., jednak w związku z uwagami zgłaszanymi przez Zarządy Województw będzie ponownie rozpatrywany 16 kwietnia. Od dnia jego przyjęcia Ministerstwo Gospodarki i Urząd Marszałkowski będą dawać ogłoszenia o naborze wniosków. W związku z powyższym należy liczyć się z tym, iż pierwszy termin naboru wniosków będzie na przełomie maja i czerwca br. Nabór wniosków będzie odbywał się na zasadzie konkursów zamkniętych – czas ich rozpatrywania będzie uzależniony od ilości wniosków, ich jakości itp. Obecnie w bazie danych ISE zostało zarejestrowanych 1053 kart potencjalnych projektów. Jednak stan przygotowania tych projektów jest różny, gdyż niekiedy są to zaledwie same tytuły. Rolą Urzędu Marszałkowskiego, obok obsługi projektów jest także udzielanie pomocy podmiotom składającym projekty. Na dzień dzisiejszy polega ona na współpracy z podmiotami, które wpisały swoje projekty do ISE. W Urzędzie Marszałkowskim został uruchomiony punkt konsultacyjny, w którym można uzyskać wszystkie stosowne informacje. J. Kukułka podał jego adres internetowy: punkt.kontaktowy@mazovia.pl. W momencie przyjęcia Uzupełnienia do Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w Urzędzie Marszałkowskim zostanie sporządzone streszczenie tego dokumentu. Urząd zamierza także uruchomić stronę internetową oddzielną dla przygotowywanych projektów.

J. Kukułka poinformował, że w dniu dzisiejszym w Ministerstwie Gospodarki odbywa się spotkanie z Wicepremierem – Jerzym Hausnerem, podczas którego zostanie poruszona sprawa Kontraktu Wojewódzkiego na 2004 rok. W ww. spotkaniu uczestniczy A. Struzik – Marszałek Województwa Mazowieckiego. Stwierdził, że sposób ustalania Kontraktu Wojewódzkiego jest złamaniem ustaw mówiących o jego przygotowywaniu. Ustawa przewiduje, że Urząd Marszałkowski wnioskuje o Kontrakt w momencie przyjęcia przez Rząd programu wsparcia – został on przyjęty 16 marca br. Wówczas Urząd ma 30 dni na złożenie wniosku do Ministra, który w ciągu 30 dni musi rozpocząć negocjacje i ustawa przewiduje 30 dni na ich zakończenie. Dzisiejsze spotkanie ma na celu zapoczątkowanie negocjacji bez spełnienia wcześniejszych warunków, jednak jest to sytuacja niedopuszczalna. Kontrakt Wojewódzki na 2004 rok będzie obejmował również środki unijne, a nie jak do tej pory, tylko fundusze krajowe. Będzie się on składał z następujących dokumentów:

Na dzisiejszym spotkaniu miała zostać podpisana umowa trójstronna (Rząd, samorząd, Wojewoda) dotycząca podziału kompetencji między poszczególne podmioty, jednak z uwagi na zapisy zaproponowane przez Ministerstwo Gospodarki, prawdopodobnie powyższa umowa nie zostanie podpisana. Ministerstwo zaproponowało zapis, iż samorząd województwa zobowiązuje się do zaciągania pożyczek na prefinansowanie pewnych działań. Marszałek nie może podpisać takiej umowy, gdyż na zaciąganie pożyczek musi mieć zgodę Sejmiku Województwa. Jan Kukułka podkreślił, iż Kontrakt Wojewódzki, mimo jego wady prawnej w zakresie trybu negocjacji, prawdopodobnie zostanie podpisany.

Następnie poinformował, że do dnia dzisiejszego Ministerstwo Finansów nie uruchomiło Systemu Informatycznego Monitorowania i Kontroli (SIMIK), bez którego Unia Europejska nie przekaże żadnych środków. Każdy składany projekt powinien być natychmiast rejestrowany w tym systemie. Kończąc J. Kukułka poprosił o zadawanie pytań.

   Radny Dariusz Żelasko zapytał:

   Zastępca Dyrektora Departamentu Funduszy Strukturalnych Urzędu Marszałkowskiego poinformował, że prawdopodobnie będzie możliwość zaciągania pożyczek z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na przygotowywanie projektów – ww. pożyczki byłyby umarzane w 50%. Drugą możliwością pozyskania przez samorządy udziału własnego będą promesy z WFOŚiGW na wkład własny do projektów. Będą również środki uzupełniające, ale nie na wkład własny, ale na prefinansowanie projektów do 85% ich kosztów – te środki będą mogły być przeznaczane na określone działania z obszarów wiejskich. W tym przypadku 75% środków będzie pochodziło z funduszy strukturalnych, natomiast 10% z budżetu państwa. Odnośnie pozyskania środków strukturalnych na szpitale powiatowe powiedział, że placówki te nie będą miały możliwości pozyskania środków strukturalnych, chyba, że są elementem ratownictwa medycznego. Zaznaczył, że negatywne stanowisko dotyczące nie przyznawania środków strukturalnych szpitalom powiatowym zajęła Komisja Europejska.

   R. Gortat stwierdził, że dla polskiej wsi dużą pomoc oferuje Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa poprzez Sektorowy Program Rozwoju Obszarów Wiejskich.

    J. Kukułka powiedział, że władzom samorządowym Województwa Mazowieckiego zależy na wykorzystaniu środków strukturalnych. Okres 2004 – 2006 jest traktowany jako okres edukacji, gdyż od 2007 roku środki przeznaczone Polsce z budżetu UE będą o wiele większe i trzeba się przygotować do ich pełnego wykorzystania. W przyszłych latach będzie większe pole manewru dla samorządów w zakresie przeznaczenia środków unijnych – obecnie są one odgórnie podzielone na określone zadania.

   D. Żelasko zapytał, czy zostaną wypracowane środki przeciwdziałające zagrożeniu, iż od roku 2007, ze względu na przekroczenie o 75% dochodów średnio unijnych przez Województwo Mazowieckie, zostanie ono odcięte od środków strukturalnych? Zapytał także, jaka będzie „szybkość procesu biurokratycznego” – ile czasu od momentu wykonania zamierzenia powiaty będą czekać na zwrot kosztów realizacji zadań?

   J. Kukułka stwierdził, że obecnie nie ma żadnego zagrożenia, iż Województwo Mazowieckie w latach 2007 – 2013 osiągnie 75% dochodów średnio unijnych i nie będzie mogło korzystać z funduszy pomocowych. Taki problem może powstać dopiero w latach następnych. Odnośnie szybkości procedur biurokracyjnych powiedział, że będzie ona zależała od procesu oceny wniosków – Urząd Marszałkowski będzie dążył do tego, aby taka ocena następowała w ciągu 1,5 – 2 miesięcy od dnia złożenia projektu. Jednak nie wiadomo, w jakim czasie wnioski będą zatwierdzane przez Wojewodę, który podpisuje umowy z beneficjentami. Odnośnie zwrotu nakładów poniesionych na realizację określonego zadania poinformował, że do dnia dzisiejszego Urząd Marszałkowski nie posiada niezbędnych informacji w tym zakresie, np. równania matematycznego, które pokazywałoby beneficjentowi, w jaki sposób skonstruować projekt od strony finansowej.

   Artur Gilewski zaznaczył, że rolnicy nie składają wniosków o dofinansowanie ze środków strukturalnych, gdyż istnieje duże zagrożenie, iż ich projekt zostanie odrzucony.

    J. Kukułka stwierdził, że rolą samorządu Województwa Mazowieckiego jest pomoc samorządom lokalnym i rozważano możliwość, aby Urząd Marszałkowski przekazywał środki samorządom na wkład własny. Poinformował, że Województwo Mazowieckie, jako jedyne w Polsce, musi oddać do Ministerstwa Finansów 380 mln zł. Sprawa została skierowana do Trybunału Konstytucyjnego. W celu ewentualnej spłaty ww. kwoty samorząd województwa musiałby zaciągnąć kredyt komercyjny.

   Przewodniczący Rady powiedział, że uruchamianie finansowania przedsięwzięcia następuje w momencie, gdy rolnik ma podpisać dokumenty z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Rolnicy o tym fakcie nie wiedzą i dlatego też nie występują o dofinansowanie z SAPARDU.

    J. Kukułka stwierdził, że rolnicy muszą sami chcieć uzyskać niezbędne informacje na temat możliwości skorzystania ze środków strukturalnych. Urząd Marszałkowski przygotowuje się do uruchomienia punktów informacyjnych dla wszystkich podmiotów, które będą chciały skorzystać z funduszy pomocowych. Zaznaczył, że taka pomoc jest niezbędna, gdyż dokumenty dotyczące składania projektów zawierają wiele sformułowań niezrozumiałych dla osób, które wcześniej nie miały kontaktu ze sprawami funduszy strukturalnych.

    E. Demby poinformowała, że na dzisiejszej sesji Rada Powiatu będzie przyjmowała Strategię Rozwoju Powiatu Płońskiego. Zapytała, czy strategię rozwoju posiada Województwo Mazowieckie? Zwróciła uwagę, że składane projekty powinny być spójne ze strategiami rozwoju danego regionu, czy też województwa.

   J. Kukułka wskazał, że strategia rozwoju Województwa Mazowieckiego została przyjęta w 2001 roku – można ją znaleźć na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego. Projekty przygotowywane na poziomie powiatu, czy też gminy, pod fundusze strukturalne muszą mieć swoje odzwierciedlenie w dokumentach programowych: strategii rozwoju lub planie rozwoju lokalnego. Jeżeli okaże się, iż dane dziedziny nie są określone w powyższych dokumentach, to projekt nie będzie mógł być realizowany. Stwierdził, że strategia musi być bardzo ogólna, aby można było wykorzystać ją do realizacji różnego rodzaju projektów obejmujących praktycznie wszystkie dziedziny.

   Radna E. Demby zapytała, czy znane są środki, które będą do wykorzystania z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolniczej?

   J. Kukułka powiedział, że ww. środki są w ramach programów sektorowych i nie zostały one podzielone między regiony.

   Ryszard Gortat poprosił wójtów z terenu powiatu o udostępnienie w urzędach gmin pomieszczeń dla radnych Rady Powiatu w celu pełnienia przez nich dyżurów. W ten sposób radni mogliby m.in. służyć rolnikom pomocą w zakresie pozyskiwania środków strukturalnych. Przypomniał, że Rada Powiatu, jako jedna z pierwszych w kraju, zajęła stanowisko popierające wejście Polski do Unii Europejskiej.

  E. Demby zapytała, czy rolnik indywidualny składając wniosek o dopłaty bezpośrednie musi posiadać mapy geodezyjne swoich działek?

   Radny Witold Pająk poinformował, że rolnicy nie muszą ich posiadać. Rolnik wypełnia wniosek, natomiast dokumenty, na podstawie których uzupełnił ten wniosek, trzyma w domu na wypadek ewentualnej kontroli.

   Przewodniczący Rady podziękował Zastępcy Dyrektora Departamentu Funduszy Strukturalnych Urzędu Marszałkowskiego za wystąpienie i ogłosił pół godziny przerwy.

   Po przerwie R. Gortat poprosił o zabranie głosu P. Obermeyera - radnego Sejmiku Województwa Mazowieckiego.

   P. Obermeyer poinformował, że:

  1. W trakcie obrad dzisiejszej sesji od J. Kukułki uzyskał informację, że zakup tomografu komputerowego może zostać sfinansowany ze środków strukturalnych, gdyż w strukturze SP ZZOZ w Płońsku funkcjonuje Oddział Ratownictwa Medycznego.

  2. Od 1 kwietnia br. SP ZZOZ rozpocznie realizację kontraktu dotyczącego nocnej pomocy lekarskiej, stacjonarnej, wyjazdowej i transportu sanitarnego. Wpływ środków z tego kontraktu szacuje się na około 0,5 mln zł za 9 miesięcy tego roku.

  3. Od 1 stycznia br. SP ZZOZ zaczął wypłacać na bieżąco podwyżkę z tzw. ustawy „203”. Obecnie kwota podwyżki wynosi 313 zł brutto. W związku z powyższym szpital przestał się zadłużać. W przypadku, gdy okaże się, że szpital będzie miał kłopoty finansowe, wówczas wypłata tych podwyżek zostanie wstrzymana – takie założenia zostały ustalone z załogą szpitala.

  4. SP ZZOZ w Płońsku:

5. Na posiedzeniu Rady Społecznej SP ZZOZ, które odbyło się miesiąc temu, Dyrektor szpitala zwracał się z prośbą, aby dokumentacja dotycząca przyszłych darowizn była przygotowywana zgodnie z przepisami prawa. W trakcie jego nieobecności do SP ZZOZ w Płońsku dotarła darowizna od miasta Winschoten z Holandii w postaci 3 łóżek szpitalnych oraz 5 podnośników. Ww. sprzęt medyczny został przyjęty przez szpital w depozyt. W związku z brakiem stosownych dokumentów wystąpił do Burmistrza Miasta Płońska o ich uzupełnienie. Zwrócił się także do Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Płońsku o ustosunkowanie się do tej darowizny, gdyż na powierzchni sprzętu „wyhodowano” drobnoustroje, które mogą spowodować zagrożenie dla życia i zdrowia pacjentów szpitala (ww. pisma stanowią odpowiednio załączniki nr 8 i 9 do tego protokółu). W dniu dzisiejszym otrzymał z Urzędu Miasta pismo podpisane przez Zastępcę Burmistrza – Teresę Kozerę, z którego wynika, iż Urząd Miasta nie jest stroną tej sprawy (wspomniane pismo stanowi załącznik nr 10 do tego protokółu). Pod wpływem tych wydarzeń, a także po przeczytaniu artykułu w ,,Płońszczak Press” pt. ,,Międzynarodowa Majówka” dotyczącego całej sprawy, wystosował do Burmistrza Miasta Płońska list otwarty (ww. pismo stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokółu).

    I. Czarnecki zapytał, gdzie jest składowany sprzęt otrzymany w drodze darowizny od delegacji z Holandii?

   Dyrektor SP ZZOZ w Płońsku poinformował, że ww. sprzęt został przyjęty w depozyt i jest składowany poza budynkiem szpitala. Przekazane podnośniki służące do przewozu pacjentów nie posiadają stosownych atestów, w związku z czym nie mogą być używane w szpitalu. W przypadku, gdyby pacjent bądź pracownik szpitala w trakcie użytkowania tego sprzętu uległ wypadkowi, to wówczas, zgodnie z art. 160 Kodeksu Karnego, odpowiedzialność karna spoczywa na Dyrektorze zakładu. P. Obermeyer stwierdził, że przywieziony sprzęt kontrastuje z wyposażeniem szpitala, może stwarzać ogromne zagrożenie dla zakładu, np. mogłoby się okazać, że na sprzęcie są pałeczki wąglika, bądź też drobnoustroje wywołujące sepsę.

   Radna Katarzyna Zalewska zgodziła się z wypowiedzią Dyrektora SP ZZOZ w Płońsku. W uzupełnieniu poinformowała, że Urząd Miasta w Płońsku nie był stroną w przekazywaniu tych darów, co jest zaznaczone w piśmie wspomnianym przez Dyrektora SP ZZOZ. Powiedziała, że uczestniczyła w delegacji do Holandii i wie, iż Urząd Miasta w Płońsku nie ubiegał się o te dary. Stwierdziła także, iż Urząd Miasta nie miał też możliwości zapoznania się z jakością tego sprzętu.

    Paweł Obermeyer zaznaczył, że całe zagadnienie ujął szerzej w swoim piśmie skierowanym do Burmistrza, gdyż chodziło także o kwestię: w jakim świetle delegacja Miasta Płońska przedstawiła Polaków, że Holendrzy przekazali szpitalowi sprzęt medyczny bardzo słabej jakości? Z informacji, jakie posiada, wynika, iż w trakcie przekazywania darów Burmistrz mówił o swoich staraniach dotyczących pozyskania tego sprzętu. W dniu dzisiejszym rozmawiał z Grzegorzem Czerniawskim – Kierownikiem Referatu Współpracy Europejskiej i Regionalnej UM, który informował go, że jest w trakcie uzgadniania z Holendrami stosownej dokumentacji na przekazany sprzęt. Dyrektor SP ZZOZ stwierdził, że trzeba być konsekwentnym, gdyż z przytoczonych faktów wynika, iż o darowiznę zabiegał Urząd Miasta, który obecnie dąży do skompletowania dokumentacji, natomiast w piśmie Burmistrza wskazał na co innego: całość dokumentów powinien posiadać SP ZZOZ. W trakcie posiedzenia Rady Społecznej SP ZZOZ prosił Burmistrza, aby nie dochodziło do tego typu problemów. Wówczas Burmistrz powiedział, że nie zostanie zniechęcony do zdobywania darów dla szpitala. Zaznaczył także, iż na sprzęt nie ma dokumentów celnych co jest wskazane w piśmie od Powiatowej Państwowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej.

   Radny Grzegorz Argasiński stwierdził, że z wypowiedzi wynika, że nie ma podmiotu, który zabiegał o te dary. Następnie zacytował fragment pisma podpisanego przez T. Kozerę: ,,(...) po przewiezieniu, oględzinach i prezentacji przekazanych darów nastąpiło ich protokolarne przyjęcie”. W związku z powyższym zapytał, czy pracownicy SP ZZOZ przyjęli dary na stan szpitala?

    P. Obermeyer poinformował, że nie był obecny przy przekazywaniu darów. Jedynym dokumentem, który posiada, jest protokół przekazania sprzętu medycznego w depozyt. Z ww. dokumentu wynika, że obecni przy tym byli Burmistrz Miasta Płońska, Przewodniczący Rady Miejskiej, Starosta Powiatu Płońskiego oraz Franciszek Makowski – Zastępca Dyrektora SP ZZOZ ds. Administracyjno – Gospodarczych.

   K. Zalewska dodała, że delegacja będąca w Winschoten w Holandii nie miała wpływu na to, w jakim stanie będzie przekazywany sprzęt, nie miała możliwości jego obejrzenia. Skargę na zły stan sprzętu należy skierować do Holendrów i zgodnie z procedurą sprzęt medyczny należy cofnąć do Holandii.

    I. Czarnecki stwierdził, że jednym z rozwiązań byłoby wyrzucenie tego sprzętu na złom.

   K. Zalewska powiedziała, że zgadza się z Dyrektorem SP ZZOZ, iż sprzęt w takim stanie nie powinien być przekazany szpitalowi. Jednak protokół przyjęcia w depozyt ze strony SP ZZOZ podpisali F. Makowski oraz Zbigniew Scharoch – Ordynator Oddziału Chirurgicznego, którzy widzieli stan łóżek i w momencie przyjmowania sprzętu w depozyt powinni odmówić jego przyjęcia.

  Dyrektor SP ZZOZ przypomniał wcześniejszą sprawę, gdy odmówił przyjęcia darowizny w postaci łóżek szpitalnych. Wówczas oskarżano go o rozgrywki polityczne, natomiast nikt nie brał pod uwagę, że przyjęcie darowizny musi odbyć się zgodnie z przepisami prawa na podstawie stosownych dokumentów. Zapytał, czy radna K. Zalewska jest zadowolona z darów przekazanych Miastu przez delegację holenderską?

    K. Zalewska powiedziała, że nie jest zadowolona z przekazanych darów. Stwierdziła jednak, że delegacja Urzędu Miasta nie miała wpływu na stan przekazywanych darów.

    Franciszek Makowski poinformował, że Dyrekcja SP ZZOZ miała już dość dyskusji, głównie prasowej, wokół wcześniejszej darowizny, gdzie wbrew jednoznacznej wymowie prawnej, że wina leży po stronie darczyńcy, który nie dopilnował pewnych spraw związanych z dokumentacją, odpowiedzialność za stan rzeczy zrzucono m.in. na SP ZZOZ. Gdy szpital uzyskał od Burmistrza Miasta informację o planowanej kolejnej darowiźnie był przekonany o tym, że Urząd Miasta, jako inicjator darowizny, dostarczy wszystkie stosowne dokumenty. W momencie gdy zobaczył sprzęt stwierdził, że jest on stary, zanieczyszczony i wyeksploatowany. Jednak optował za jego przyjęciem. Wówczas zapytał się osób reprezentujących Urząd Miasta o dokumenty – uzyskał od nich informację, iż wszystkie stosowne dokumenty zostaną dostarczone w najbliższych dniach. W związku z powyższym, aby nie robić „skandalu międzynarodowego”, a także afrontu delegacji holenderskiej, która być może nie znała jakości sprzętu, podjął decyzję o przyjęciu w depozyt. F. Makowski stwierdził, że odpowiedzialność za ryzyko, na jakie został narażony szpital, bierze na siebie. Nadmienił, iż na miejscu trudno było ocenić jakość tego sprzętu.

    R. Gortat, w związku z brakiem dalszych pytań i uwag, zamknął ten punkt porządku obrad.

Ad. pkt. 9

   Przewodniczący Rady powiedział, że projekt uchwały w sprawie przyjęcia strategii rozwoju Powiatu Płońskiego został pozytywnie zaopiniowany przez Zarząd Powiatu oraz stałe komisje Rady. Następnie otworzył dyskusję w tym punkcie.

  W związku z brakiem uwag i pytań, R. Gortat odczytał projekt uchwały w przedmiotowej sprawie i poddał go pod głosowanie.

   Rada, w obecności 20 radnych, jednogłośnie podjęła Uchwałę Nr XVIII/101/2004 w sprawie przyjęcia strategii rozwoju Powiatu Płońskiego, która stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokółu.

Ad. pkt. 10

    Ryszard Gortat poinformował, że projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na założenie i prowadzenie przez Gminę Nowe Miasto szkoły ponadgimnazjalnej – technikum agrobiznesu został pozytywnie zaopiniowany przez Zarząd Powiatu oraz Komisję Oświaty, Kultury i Sportu, po czym o zabranie głosu poprosił Sławomira Zalewskiego – Dyrektora Zespołu Szkół w Nowym Mieście.

    S. Zalewski poinformował, że z inicjatywy Zespołu Szkół oraz samorządu gminy Nowe Miasto wystąpił do Rady Powiatu z wnioskiem o utworzenie w ZS w Nowym Mieście technikum agrobiznesu. Do niedawna w Nowym Mieście funkcjonowała Zasadnicza Szkoła Rolnicza, która była prowadzona przez Zespół Szkół w Golądkowie. Zgodnie z przepisami prawa filie zespołów szkół musiały zostać zlikwidowane i powstała luka edukacyjna. Do tej pory istniał jeden ciąg szkoły 3-letniej. W związku z wątpliwościami zgłaszanymi przez radnych na posiedzeniu Komisji Oświaty, Kultury i Sportu zapewnił, że technikum agrobiznesu nie będzie żadnym zagrożeniem dla funkcjonowania sieci szkół ponadgimnazjalnych w Powiecie Płońskim. Zaznaczył, że do Zasadniczej Szkoły Rolniczej uczęszczali uczniowie z terenu gminy Nowe Miasto, a także z terenu Powiatu Pułtuskiego oraz Powiatu Nowodworskiego i właśnie tę młodzież chcą ściągnąć do nowo tworzonej szkoły. Zaznaczył, że edukacja rolnicza jest bardzo ważna w kontekście wejścia Polski do Unii Europejskiej. Stwierdził, że najbliższa szkoła o profilu rolniczym istnieje w Czerwińsku, w związku z czym technikum agrobiznesu w Nowym Mieście nie będzie zagrożeniem dla jej funkcjonowania. Pod uwagę należy także wziąć koszty edukacji, które są o wiele niższe jeśli młodzież ma możliwość pobierania nauki bez konieczności dalekich dojazdów. Kończąc, w imieniu społeczności gminy Nowe Miasto oraz Zespołu Szkół, poprosił radnych o podjęcie stosownej uchwały.

   R. Gortat powiedział, że Sektorowy Program Operacyjny zakłada pomoc dla młodego rolnika, jednak warunkiem uzyskania pomocy finansowej jest posiadanie minimum wykształcenia średniego, a w przypadku wykształcenia zawodowego rolnik musi mieć przynajmniej trzyletnią praktykę w rolnictwie.

    D. Żelasko zwrócił uwagę na następujące sprawy:

  1. Kwestią dyskusyjną jest określenie, co jest lepsze dla społeczności lokalnej: czy rozdrobnione szkolnictwo bliżej miejsca zamieszkania, czy też wyspecjalizowane centra edukacyjne obejmujące większy obszar naboru.

  2. Jednociągowy tok kształcenia w technikum agrobiznesu prowadzony przez organ inny niż powiat oznacza około 400 tys. zł mniej subwencji oświatowej w budżecie powiatu. Środki te trafią do samorządu gminnego. Tworzenie takich szkół przez gminy stanowi bezpośrednie zagrożenie dla powiatowego kształcenia zawodowego. Duże środki z budżetu powiatu zostały przeznaczone na wyposażenie Centrum Kształcenia Praktycznego w Płońsku, które powinno realizować zadania dla całego powiatu.

  3. Nie można pogodzić stanowiska, że wspiera się oświatę powiatową, a jednocześnie jest się zwolennikiem tworzenia przez gminy szkolnictwa ponadgimnazjalnego.

Stwierdził, że jeśli powiat uznaje prawo przekazywania samorządom gminnym zadań własnych w zakresie szkolnictwa ponadgimnazjalnego, to dlaczego gminom nie przekazać wszystkich szkół, pozostawiając w powiecie jedynie szkolnictwo o charakterze specjalnym.

    Radny I. Czarnecki powiedział, że gminy Nowe Miasto, Joniec oraz Sochocin są najpiękniejszymi terenami w powiecie, na których bardzo prężnie rozwija się agroturystyka. W związku z powyższym utworzenie takiej szkoły jest bardzo zasadne, tym bardziej, że młodzieży nie stać na kształcenie w szkołach w Płońsku.

    Dariusz Starczewski – Wójt Gminy Nowe Miasto poinformował, że w „krajobraz” Nowego Miasta wrosły dwie szkoły: Liceum Ogólnokształcące, które powstało w 1957 roku oraz Zasadnicza Szkoła Rolnicza prowadzona przez Zespół Szkół w Golądkowie. W 1993 roku gmina Nowe Miasto – jako jedna z pierwszych w Polsce – na mocy porozumienia przejęła od Kuratorium Oświaty prowadzenie LO. W związku z wejściem Polski w struktury UE technikum agrobiznesu będzie szansą dla młodzieży z terenu jego gminy. Zapewnił, że utworzenie tej szkoły nie stanowi żadnego zagrożenia dla funkcjonowania sieci szkół ponadgimnazjalnych w Powiecie Płońskim. Zaznaczył, że duże znaczenie dla utworzenia tej szkoły będzie miał nabór do klasy pierwszej. Następnie poprosił radnych o podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na założenie i prowadzenie przez Gminę Nowe Miasto szkoły ponadgimnazjalnej – technikum agrobiznesu.

    E. Demby zapytała, czy były przeprowadzone symulacje wśród młodzieży ze szkół ponadgimnazjalnych dotyczące zainteresowań tym kierunkiem kształcenia?

    S. Zalewski poinformował, że przeprowadzono taką symulację – wynika z niej, iż będzie możliwość utworzenia przynajmniej jednego oddziału. Jeszcze raz zapewnił, że technikum nie stanowi zagrożenia dla sieci szkół ponadgimnazjalnych. Ponadto zaznaczył, że do szkoły w Nowym Mieście będzie uczęszczać młodzież z terenów powiatów ościennych.

    J. Mączewski stwierdził, że rozległość powiatu oraz konieczność posiadania przez rolników wykształcenia średniego w tym przypadku nie przemawia za tworzeniem dużych centrów kształcenia. Przypomniał, że Powiat Płoński wkroczył w kompetencję samorządu Miasta Płońska tworząc Gimnazjum Powiatowe przy Liceum Ogólnokształcącym w Płońsku. Nadmienił, iż szkoła jednociągowa nie jest zagrożeniem dla szkół prowadzonych przez powiat.

   D. Żelasko zaznaczył, że był przeciwnikiem tworzenia Gimnazjum Powiatowego przy LO w Płońsku.

   Dalszych uwag i pytań nie było, w związku z czym Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na założenie i prowadzenie przez Gminę Nowe Miasto szkoły ponadgimnazjalnej – technikum agrobiznesu i poddał go pod głosowanie.

  Rada w obecności 20 radnych: 19 głosami ,,za”, przy 1 głosie ,,przeciw”, głosów ,,wstrzymujących się” nie było, większością głosów podjęła Uchwałę Nr XVIII/102/2004 w sprawie wyrażenia zgody na założenie i prowadzenie przez Gminę Nowe Miasto szkoły ponadgimnazjalnej – technikum agrobiznesu. Ww. uchwała stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokółu.

Ad. pkt. 11

   R. Gortat poinformował, że projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXX/214/2001 Rady Powiatu Płońskiego z dnia 23 października 2001 roku został pozytywnie zaopiniowany przez Zarząd Powiatu oraz Komisję Oświaty, Kultury i Sportu, po czym poprosił radnych o zgłaszanie uwag i zadawanie pytań.

    Uwag i pytań nie było, w związku z czym Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w przedmiotowej sprawie i poddał go pod głosowanie.

    Rada, w obecności 20 radnych, jednogłośnie podjęła Uchwałę Nr XVIII/103/2004 w sprawie zmiany Uchwały Nr XXX/214/2001 Rady Powiatu Płońskiego z dnia 23 października 2001 roku, która stanowi załącznik nr 14 do tego protokółu.

Ad. pkt. 12

   Ryszard Gortat powiedział, że projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały NrXXXII/222/2002 Rady Powiatu Płońskiego z dnia 29 stycznia 2002 roku został pozytywnie zaopiniowany przez Zarząd Powiatu oraz Komisję Oświaty, Kultury i Sportu, po czym otworzył dyskusję w tym punkcie.

    W związku z brakiem uwag i pytań, Przewodniczący odczytał projekt uchwały w ww. sprawie i poddał go pod głosowanie.

    Rada, w obecności 18 radnych, jednogłośnie podjęła Uchwałę Nr XVIII/104/2004 w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXII/222/2002 Rady Powiatu Płońskiego z dnia 29 stycznia 2002 roku, stanowiącą załącznik nr 15 do niniejszego protokółu.

Ad. pkt. 13

    Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia wysokości jednego punktu w złotych dla ustalenia miesięcznych stawek wynagradzania zasadniczego pracowników zatrudnionych w Zespole Szkół Nr 2 im. L. Rutkowskiego w Płońsku został pozytywnie zaopiniowany przez Zarząd Powiatu oraz Komisję Oświaty, Kultury i Sportu. Następnie poprosił radnych o zgłaszanie uwag i zadawanie pytań.

    F. Goszczyński zapytał, jak wygląda wysokość jednego punktu w innych szkołach? Nadmienił, że Rada Powiatu bądź też Starostwo powinno ujednolicić stawki wynagradzania zasadniczego we wszystkich szkołach prowadzonych przez powiat.

     Stanisław Kasiak – Dyrektor PJOPO poinformował, że wysokość jednego punktu nie jest jednakowa we wszystkich placówkach. W szkołach, w których został zachowany system premiowy, czyli obok wynagrodzenia zasadniczego pracownicy otrzymują premię uznaniową (w wysokości 20% przyznawaną co miesiąc) – wartość jednego punktu jest niższa i kształtuje się w granicach – 1,50 zł. Natomiast w placówkach, w których nie jest stosowany system premiowy – wartość jednego punktu jest wyższa i wynosi 3 zł. W związku z tym wynagrodzenie zasadnicze jest odpowiednio niższe. Po przyznaniu premii pracownik ma wynagrodzenie łączne porównywalne z wynagrodzeniem w innych placówkach, gdzie system premiowy nie jest stosowany. Dodał, iż zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów o wynagradzaniu pracowników w jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego pracodawca w porozumieniu z Radą Powiatu ustala wartość jednego punktu. Nadmienił, że różnice w wysokości wynagrodzeń nie są zbyt duże między poszczególnymi placówkami.

    F. Goszczyński zasugerował, że w celu uniknięcia zbyt dużych różnic w wysokości pensji, należy ujednolicić system wynagradzania na terenie całego Powiatu Płońskiego.

    R. Gortat zapytał, czy możliwe jest stworzenie regulaminu wynagradzania dla wszystkich placówek oświatowych w skali całego Powiatu Płońskiego, aby nie ustalać zasad wynagradzania oddzielnie dla każdej ze szkół?

     S. Kasiak powiedział, że wysokość wynagrodzenia zależna jest od długości stażu, posiadanych kwalifikacji. Stwierdził, że jednolity regulamin w pewien sposób ubezwłasnowolniałby pracodawców, którzy nie mogliby samodzielnie określać wysokości wynagrodzeń swoich pracowników.

   F. Goszczyński zaznaczył, że w Rozporządzeniu Ministra Finansów zostały określone dolne i górne granice wynagrodzeń, zgodnie z którymi – według uznania - dyrektor szkoły może określać wysokość wynagrodzenia każdego pracownika.

   Daniela Nastaszyc – radca prawny stwierdziła, że w związku z powyższym należałoby opracować ponad zakładowy układ zbiorowy pracy, ale wówczas nie będzie stosowane Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego. W przypadku stosowania ww. Rozporządzenia wysokość jednego punktu jest proponowana przez dyrektora szkoły i zatwierdzana przez Radę Powiatu.

    Przewodniczący stwierdził, że należy przegłosować omawiany projekt uchwały, natomiast rozwiązania zaproponowane przez radnego F. Goszczyńskiego zostałyby przeanalizowane na posiedzeniach stałych Komisji Rady.

   Dyrektor PJOPO zaznaczył, że ten projekt uchwały nie zmienia wysokości wynagrodzeń pracowników i nie pociąga za sobą dodatkowych wydatków w szkole.

    W związku z brakiem dalszych uwag i pytań, R. Gortat odczytał projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia wysokości jednego punktu w złotych dla ustalenia miesięcznych stawek wynagradzania zasadniczego pracowników zatrudnionych w Zespole Szkół Nr 2 im. L. Rutkowskiego w Płońsku i poddał go pod głosowanie.

   Rada w obecności 18 radnych: 17 głosami ,,za”, przy 1 głosie ,,wstrzymującym się”, głosów ,,przeciw” nie było, większością głosów podjęła Uchwałę Nr XVIII/105/2004 w ww. sprawie, która stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokółu.

Ad. pkt. 14

    Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody dla Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Płońsku na dokonanie zakupu tomografu komputerowego został pozytywnie zaopiniowany przez Zarząd Powiatu oraz Komisję Zdrowia i Spraw Socjalnych (ww. projekt uchwały stanowi załącznik nr 17 do tego protokółu). Następnie otworzył dyskusję w tym punkcie.

    Radny G. Argasiński powiedział, że F. Makowski na posiedzeniu Komisji Zdrowia i Spraw Socjalnych przedstawił sprawę zakupu przez SP ZZOZ w Płońsku tomografu komputerowego. W momencie zaciągnięcia kredytu na zakup tomografu miesięczna rata pokryje obecne koszty badań pacjentów, którzy na badania wożeni są do Warszawy. W związku z powyższym szpital zaoszczędzi na transporcie swoich pacjentów. Stwierdził, że decyzja dyrekcji SP ZZOZ jest w pełni zasadna, zarówno pod względem ekonomicznym, jak i dla dobra pacjentów.

   K. Zalewska zaznaczyła, że jeśli pod uwagę bierze się dobro pacjentów, to zakup tomografu komputerowego jest w pełni uzasadniony. Zapytała, czy istnieje jakiekolwiek ryzyko ekonomiczne dla szpitala przy zakupie tego sprzętu? Poprosiła o informację na temat systemu spłaty: ratalnego bądź leasingowego na okres 5 lat. Zapytała także, jaki będzie rzeczywisty koszt zakupu sprzętu po uwzględnieniu oprocentowania?

   Paweł Obermeyer poinformował, że istnieją zagrożenia, gdyż szpital może mieć problemy z wypłatą zaległości finansowych. Z informacji, które uzyskał od J. Kukułki, wynika, iż istnieje możliwość pozyskania na ten cel środków strukturalnych. W związku z powyższym może zachodzić konieczność dokonania zmian w omawianym projekcie uchwały, tak, aby była możliwość skorzystania ze środków unijnych.

    Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że jeśli SP ZZOZ zakupi tomograf, a nie zostanie złożony stosowny wniosek o fundusze unijne, to wówczas nie będzie możliwości pozyskania na ten cel środków strukturalnych.

   Dyrektor SP ZZOZ stwierdził, że bez podjęcia tej uchwały nie będzie możliwości napisania wniosku. Odnośnie kosztów zakupu poinformował, że nawet bez środków strukturalnych, miesięczna rata wyniesie około 20 – 23 tys. zł. Tyle obecnie wynoszą koszty badań przeprowadzanych w Warszawie, w związku z czym należałoby także odliczyć koszty transportu. Ponadto istnieje możliwość zawarcia z NFZ kontraktu na współfinansowanie badań tomografem (170 zł za jedno badanie). Stwierdził, że zakup ten jest opłacalny dla szpitala. Przypomniał, że kilka lat temu zbierano środki na zabudowę karetki Ford, które zakupiono w formie leasingowej.

   Ryszard Gortat porosił radców prawnych o opinię, czy w projekcie uchwały nie należałoby dokonań zmian, które umożliwiałyby pozyskanie środków strukturalnych na zakup tomografu.

   Barbara Nałęcz – radca prawny powiedziała, że Rada Powiatu ma obowiązek wyrażenia zgody dla SP ZZOZ na dokonanie zakupu sprzętu medycznego, natomiast realizacja finansowa tego przedsięwzięcia leży po stronie szpitala.

   M. Damięcka zaproponowała, aby na dzisiejszej sesji Rada wyraziła zgodę na zakup tego sprzętu, natomiast jeśli zajdzie konieczność zmian w uchwale, to wówczas Rada dokona ich na następnej sesji.

   Teresa Banasiak – Przewodnicząca Rady Społecznej SP ZZOZ w Płońsku powiedziała, że Rada Społeczna zaakceptowała projekt uchwały w wersji dostarczonej radnym Rady Powiatu i należy go przyjąć. Podjęcie tej uchwały nie wyklucza skorzystania ze środków UE, gdyż Rada może ją zmienić podczas obrad kolejnej sesji. Nie wyklucza to też możliwości złożenia stosownego wniosku, bo SP ZZOZ musi najpierw wyłożyć środki na zakup sprzętu, a dopiero później otrzyma ich zwrot. Nadmieniła także, iż planowany zakup nie zakłóci płynności finansowej szpitala.

   W. Pająk zwrócił uwagę, że być może należy w § 1 projektu uchwały wykreślić słowa: „w systemie ratalnym bądź leasingowym”. Stwierdził, że dotychczasowy zapis może zablokować możliwość pozyskania środków strukturalnych,

     Radny Piotr Kozera zapytał, jakiej klasy tomograf zostanie zakupiony?

    M. Gołębiowski powiedział, że jako lekarz pracujący w SP ZZOZ popiera zakup tego sprzętu. Następnie, w imieniu Klubu Radnych „Porozumienia Samorządowego Ziemi Płońskiej”, stwierdził, że radni nie otrzymali na piśmie jasnej kalkulacji finansowej tego przedsięwzięcia. Zwrócił uwagę na fakt, że posiadanie tomografu pociąga za sobą koszty np. trzeba zatrudnić dodatkowych pracowników oraz zakupić niezbędny materiał. Poprosił, aby w przyszłości przedstawiać radnym kalkulację kosztów zakupu sprzętu medycznego.

   Radny I. Czarnecki poinformował, że radny M. Gołębiowski nie uczestniczył w posiedzeniu Komisji Zdrowia i Spraw Socjalnych, na którym F. Makowski przedstawiał kalkulację finansową zakupu tego urządzenia.

    Radny Włodzimierz Kosiorek zaproponował, aby w § 1 projektu uchwały wykreślić sposób zakupu tomografu, natomiast należałoby wpisać źródło finansowania: „ze środków własnych SP ZZOZ lub ze środków strukturalnych”.

   M. Gołębiowski powiedział, że nie uczestniczył w posiedzeniu Komisji Zdrowia i Spraw Socjalnych, ale zapoznał się z protokółem, z którego wynika, iż F. Makowski przedstawił jedynie miesięczne koszty badań pacjentów.

   D. Żelasko zaproponował, aby § 1 projektu uchwały otrzymał brzmienie: „Wyrazić zgodę Samodzielnemu Publicznemu Zespołowi Zakładów Opieki Zdrowotnej w Płońsku na zakup tomografu komputerowego o wartości do 2 mln zł”. Stwierdził, że taki zapis nie zmienia stanowiska Rady Społecznej SP ZZOZ, a jedynie rozszerza możliwości w pozyskiwaniu środków na dokonanie zakupu tego sprzętu.

   F. Goszczyński zaproponował, aby w § 1 projektu uchwały nie określać kwoty, za którą zostanie zakupiony tomograf.

  P. Obermeyer powiedział, że SP ZZOZ planuje zakupić tomograf do 2 mln zł, gdyż bardziej nowoczesne urządzenie nie będzie w pełni wykorzystywane w szpitalu.

  W związku z brakiem dalszych uwag i pytań, R. Gortat odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody dla Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Płońsku na dokonanie zakupu tomografu komputerowego. Odczytał także zmienioną treść § 1 projektu uchwały o następującym brzmieniu: ,,Wyrazić zgodę Samodzielnemu Publicznemu Zespołowi Zakładów Opieki Zdrowotnej w Płońsku na zakup tomografu komputerowego”. Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie ww. projekt uchwały.

   Rada, w obecności 20 radnych, jednogłośnie podjęła Uchwałę Nr XVIII/106/2004 w sprawie wyrażenia zgody dla Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Płońsku na dokonanie zakupu tomografu komputerowego, stanowiącą załącznik nr 18 do tego protokółu.

Ad. pkt. 15

    Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XIX/142/2000 Rady Powiatu Płońskiego z dnia 31 sierpnia 2000 roku został pozytywnie zaopiniowany przez Zarząd Powiatu oraz Komisję Zdrowia i Spraw Socjalnych (ww. projekt uchwały stanowi załącznik nr 19 do niniejszego protokółu). Następnie otworzył dyskusję w tym punkcie.

   Radny F. Goszczyński zapytał, czy w treści uzasadnienia nie należy zmienić zapisu, iż ,,Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Płońsku wnioskuje, aby wartość przekazywanych darowizn na rzecz Zakładu była określana wartościowo i zależnie od jej wartości przypisana do kompetencji Zarządu lub Dyrektora SP ZZOZ”. W projekcie uzasadnienia jest mowa o Radzie Powiatu Płońskiego.

     B. Nałęcz przyznała rację radnemu F. Goszczyńskiemu.

     M. Gołębiowski zapytał, kto będzie decydował o wartości darowizny?

    Dyrektor SP ZZOZ poinformował, że następny punkt porządku obrad, w którym Rada podejmie uchwałę w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Pracy Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Płońsku, rozwieje wszystkie wątpliwości radnych. Zgodnie z projektem Regulaminu Pracy Rady Społecznej szpital nie będzie mógł przyjmować w drodze darowizny sprzętu używanego – będzie to mógł być jedynie sprzęt nowy. Wartość sprzętu przekazywanego w drodze darowizny będzie określana w stosownej umowie przez darczyńcę. Nadmienił, iż istotą sprawy jest to, aby Dyrektor SP ZZOZ mógł przyjąć darowiznę do wartości 10 tys. zł bez zgody właściwych organów.

   W związku z brakiem dalszych uwag i pytań, Ryszard Gortat odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XIX/142/2000 Rady Powiatu Płońskiego z dnia 31 sierpnia 2000 roku i poddał go pod głosowanie.

    Rada, w obecności 20 radnych, jednogłośnie podjęła Uchwałę Nr XVIII/107/2004 w sprawie zmiany Uchwały Nr XIX/142/2000 Rady Powiatu Płońskiego z dnia 31 sierpnia 2000 roku, stanowiącą załącznik nr 20 do niniejszego protokółu.

Ad. pkt. 16

    R. Gortat powiedział, że projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Pracy Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Płońsku, stanowiący załącznik nr 21 do tego protokółu, został pozytywnie zaopiniowany przez Zarząd Powiatu oraz Komisję Zdrowia i Spraw Socjalnych, po czym poprosił radnych o zabieranie głosu.

     F. Goszczyński zwrócił uwagę, że w § 5 w pkt. 1 projektu ww. Regulaminu Pracy Rady Społecznej wyrażenie ,,zoz” powinno zostać zapisane dużymi literami.

    Przewodniczący Rady stwierdził, że zapis ten zostanie poprawiony.

   M. Gołębiowski zapytał, ile od czasu powołania Teresy Banasiak na Przewodniczącą Rady Społecznej SP ZZOZ, odbyło się posiedzeń tej Rady?

     T. Banasiak, odnośnie projektu omawianego Regulaminu, poinformowała, że został on przyjęty przez Radę Społeczną SP ZZOZ oraz zaopiniowany przez radcę prawnego. Następnie powiedziała, że od czasu jej powołania na stanowisko Przewodniczącej Rady Społecznej SP ZZOZ odbyły się 3 posiedzenia tej Rady.

    W związku z brakiem dalszych uwag i pytań R. Gortat odczytał projekt uchwały w przedmiotowej sprawie i poddał go pod głosowanie.

    Rada, w obecności 20 radnych, jednogłośnie podjęła Uchwałę Nr XVIII/108/2004 w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Pracy Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Płońsku, która stanowi załącznik nr 22 do tego protokółu.

Ad. pkt. 17

  Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały w sprawie przyjęcia ,,Powiatowego programu działania na rzecz osób niepełnosprawnych” został pozytywnie zaopiniowany przez Zarząd Powiatu oraz Komisję Zdrowia i Spraw Socjalnych, po czym otworzył dyskusję w tym punkcie.

     Uwag i pytań nie było.

     R. Gortat odczytał projekt uchwały w ww. sprawie i poddał go pod głosowanie.

    Rada, w obecności 20 radnych, jednogłośnie podjęła Uchwałę Nr XVIII/109/2004 w sprawie przyjęcia ,,Powiatowego programu działania na rzecz osób niepełnosprawnych”, stanowiącą załącznik nr 23 do niniejszego protokółu.

Ad. pkt. 18

   Ryszard Gortat powiedział, że informacja na temat: ,,Ocena stanu sanitarno – epidemiologicznego powiatu w aspekcie działalności Państwowej Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej za 2003 rok”, stanowiąca załącznik nr 24 do tego protokółu, została pozytywnie zaopiniowana przez Zarząd Powiatu oraz Komisję Zdrowia i Spraw Socjalnych. Następnie poprosił radnych o zgłaszanie uwag i zadawanie pytań.

   G. Argasiński poinformował, że na posiedzeniu Komisji Zdrowia i Spraw Socjalnych, w którym nie uczestniczył Krzysztof Bielski – Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny, prosił o wyjaśnienie zapisów tabeli ze str. 3 sprawozdania, poz. 28. Chodziło o zachorowalność na inne zakażenia jelitowe, których w zeszłych latach nie było, a w tym roku było ich 60. Z informacji uzyskanych od K. Bielskiego wynika, iż zachorowalność nie wzrosła, a jedynie bardziej precyzyjna zrobiła się diagnostyka mikrobiologiczna.

   E. Demby zapytała, czy na terenie powiatu wzrosła zachorowalność na gruźlicę?

   Radny G. Argasiński powiedział, że zachorowalność na gruźlicę utrzymuje się od 3 lat na tym samym poziomie.

   W związku z brakiem dalszych uwag i pytań, Przewodniczący Rady zamknął ten punkt porządku obrad.

Ad. pkt. 19

   R. Gortat poinformował, że sprawozdanie z działalności Powiatowego Lekarza Weterynarii za 2003 rok, stanowiące załącznik nr 25 do niniejszego protokółu, zostało pozytywnie zaopiniowane przez Zarząd Powiatu oraz Komisję Rozwoju Gospodarczego, Rolnictwa, Infrastruktury Technicznej i Gospodarki Ziemią. Następnie otworzył dyskusję w tym punkcie.

   W związku z brakiem uwag i pytań, Przewodniczący zamknął ten punkt porządku obrad.

Ad. pkt. 20

    K. Dąbkowski, odnośnie pytań radnego I. Czarneckiego dotyczących Domu Pomocy Społecznej w Karolinowie, poinformował, że odpowiedzi zostaną udzielone w formie pisemnej.

   I. Czarnecki stwierdził, że na początku sesji złożył wniosek formalny o upoważnienie Komisji Zdrowia i Spraw Socjalnych przez Radę Powiatu do odbycia posiedzenia wyjazdowego do DPS w Karolinowie. Poprosił o jego przegłosowanie.

  W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie ww. wniosek radnego I. Czarneckiego, który Rada, w obecności 20 radnych, przyjęła jednogłośnie.

  Starosta, odnośnie interpelacji radnego P. Kozery dotyczącej wcześniejszego otrzymywania przez radnych materiałów na posiedzenia komisji i sesję, powiedział, że wszyscy radni otrzymali we właściwym czasie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2004 rok. Poinformował, że dzisiejsza zmiana ww. projektu uchwały wynika z faktu, iż dopiero w dniu wczorajszym władze powiatu otrzymały informację o przyjęciu przetargu. W związku z powyższym zaszła konieczność dokonania zmian w projekcie uchwały, gdyż w innym przypadku powiat mógł stracić kilkadziesiąt tysięcy złotych. Zaznaczył, że zmiany do projektu uchwały dotyczyły tylko tego elementu.

   Radny P. Kozera stwierdził, że w interpelacji chodziło mu o zeszłotygodniowe posiedzenie Komisji Planowania Budżetu i Finansów. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2004 rok został rozdany radnym przed rozpoczęciem posiedzenia komisji. Poprosił, aby w przyszłości członkowie komisji otrzymywali materiały przynajmniej na jeden dzień przed posiedzeniem.

   K. Dąbkowski powiedział, że 18 marca br. kończyła się kontrola NIK i Wydział Finansowy Starostwa nie mógł wcześniej przygotować stosownego projektu uchwały. Zapewnił, że taka sytuacja więcej się nie powtórzy.

   Dalszych uwag i pytań nie było, w związku z czym R. Gortat zamknął ten punkt porządku obrad.

Ad. pkt. 21

    Radny A. Gilewski powiedział, że mając na uwadze poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na drodze wojewódzkiej Wróblewo – Czerwińsk należy przystąpić do odkrzewienia rowów przy tej drodze. Poinformował, że powyższy temat był przedmiotem dyskusji w poprzedniej kadencji. Radny poprosił P. Obermeyera – Radnego Sejmiku Województwa Mazowieckiego o podjęcie stosownych działań w tym zakresie.

   Radny F. Goszczyński zwrócił uwagę, że Rada Powiatu w jednym z wcześniejszych punktów przyjęła Regulamin Pracy Rady Społecznej SP ZZOZ w Płońsku. Jeden z jego zapisów mówi, że do zadań Rady Społecznej należy zbycie środka trwałego oraz zakup lub przyjęcie darowizny nowej aparatury i sprzętu medycznego. Stwierdził, że w związku z powyższym obecne przepisy prawa wykluczają przyjęcie przez szpital w drodze darowizny używanego sprzętu medycznego. Zapytał, co w tej sytuacji należy zrobić z używanym sprzętem medycznym przekazanym w drodze darowizny przez delegację holenderską?

    Paweł Obermeyer poinformował, że tydzień przed spotkaniem kontaktował się z T. Kozerą – Zastępcą Burmistrza Miasta Płońska i proponował odkupienie od Holendrów sprzętu medycznego za symboliczną kwotę, np. 1 euro. Jednak spotkał się z negatywną odpowiedzią ze strony Urzędu Miasta.

   K. Dąbkowski – Starosta Płoński zgłosił wniosek formalny, aby, w związku z wejściem 1 maja br. Polski do Unii Europejskiej, odbyć uroczystą sesję Rady Powiatu Płońskiego. Zaproponował, aby była to uroczysta sesja Rady Powiatu z udziałem wszystkich Rad Gmin i Miast z terenu powiatu. 2 maja Rada Miasta odbywa uroczystą sesję z udziałem zaproszonych przedstawicieli miast bliźniaczych, w związku z czym dobrym rozwiązaniem byłoby połączenie tych uroczystości. Innym możliwym terminem zorganizowania takiej uroczystej sesji mógłby być 30 maj.

    Przewodniczący Rady przypomniał wszystkim radnym o obowiązku złożenia do 30 kwietnia br. oświadczeń majątkowych. Następnie poddał pod głosowanie powyższy wniosek Starosty, który – w obecności 20 radnych – został przyjęty jednogłośnie.

   Radna K. Zalewska poprosiła o przedstawienie strony finansowej organizacji uroczystej sesji Rady Powiatu?

   Starosta poinformował, że w momencie zaakceptowania tego pomysłu przez Przewodniczących Rad poszczególnych Gmin i Miast, radni przyjadą na własny koszt we wskazane miejsce. Stwierdził, że organizacja takiej sesji nie pociąga za sobą dodatkowych kosztów dla budżetu powiatu.

   W związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji, R. Gortat zamknął ten punkt porządku obrad.

Ad. pkt. 22

  W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący Rady – Ryszard Gortat o godz. 1730 zamknął obrady XVIII sesji Rady Powiatu Płońskiego.

 

Protokółowali:                                                                    Przewodniczący

Izabela Marciniak                                                                    Rady Powiatu

                                                                                          /podpis nieczytelny/

Paweł Zacieski                                                                       Ryszard Gortat




 drukuj
Podmiot udostępniający informację:Starostwo Powiatowe w Płońsku
Informację wprowawdził(a) do BIP:Andrzej Stolpa
Data udostępnienia w BIP:2004-05-10
Informacja zaktualizowana przez:Andrzej Stolpa
Data ostatniej aktualizacji:2004-05-10